Kauba saabumisel Euroopa Liitu välisest riigist Eestisse, tuleb enamasti vormistada impordideklaratsioon. See on tollinõue, mis kehtib enamiku saadetiste puhul – nii era- kui ka ärilistel eesmärkidel.

Samas on ka olukordi, kus deklaratsioon ei ole nõutud, näiteks kui saadetise väärtus jääb alla 150 euro ja see on maksuvabastuse tingimustele vastav kingitus.

Impordideklaratsiooni korrektseks ja sujuvaks vormistamiseks vajab tollideklarant dokumente ja täpset teavet kauba kohta.

Impordideklaratsiooni vormistamiseks on vaja järgmisi dokumente:

  • Kaubaarve (Commercial Invoice) – kui ei ole tegemist müügitehinguga, siis võib kauba väärtust tõendavaks dokumendiks olla Proforma Invoice. Kaubaarvele peab olema märgitud kauba väärtus, päritoluriik ja tarnetingimus.
  • Pakkeleht (Packing List) kui kauba kogus (sh ka pakendite arv) ja kaal ei ole märgitud kaubaarvele.
  • Transpordisaateleht vastavalt transpordiliigile.
  • Transpordiarve (juhul, kui transpordi eest tasus kauba saaja ja transpordikulu ei ole kaubaarvele märgitud).
  • Saabumisdokumendid (terminali dokument (osakonteiner), konteineri väljastuskorraldus (täiskonteiner))

Mõnede kaupade puhul võib impordiprotsess vajada täiendavaid dokumente, sertifikaate, litsentse või erikontrolli.

Kui oled juba kauba tellinud ja saanud saatjalt kaubaarve ja pakkelehe, siis võid need juba aegsasti mulle saata. See võimaldab mul vajalikud ettevalmistused teha, vajadusel lisaküsimusi esitada ning kauba saabumisel toimub deklaratsiooni vormistamine kiiremini ja sujuvamalt.

Kui oled teinud ostu-müügitehingu CIF (Cost, Insurance and Freight) tarnetingimusel, juhin tähelepanu, et kuigi saatja katab transpordi ja kindlustuse sihtsadamani, siis kohalikud sadamakulud (Local Charges) jäävad enamasti kaubasaaja ehk Sinu kanda. See võib tulla ebameeldiva üllatusena, eriti kui müügilepingus ei ole kulude jagunemist täpselt määratletud. Tarnetingimusest CIF ja kohalikest kuludes saad täpsemalt lugda siit.

Teatud kaupade või päritoluriikide puhul on võimalik taotleda ka tollimaksuvabastust. Selleks tuleb esitada vastavad tõendid, näiteks EUR.1, päritoludeklaratsioon, A.TR sertifikaat, isiklikud asjad (nt ümberasuja kolimine).

Kui impordid ärikliendina regulaarselt EL-i välisest riigist, tasub kaaluda impordi käibemaksu vabastuse taotlemist Maksu-ja Tolliametilt. Olen paljudest muudest tolliteemadest kirjutanud oma blogis.

Aitan igal sammul ja hoolitsen selle eest, et importdeklaratsiooni vormistus oleks Sinu jaoks lihtsam.

Soovid rohkem infot!?